loading...
مرکز گیمرهای حرفه ای
زبل بازدید : 158 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

ماه پیش مستندی راجع به بمب های اتمی می دیدم كه یاد دنیای Fallout افتادم. از آنجایی كه دنیا در هر ثانیه بیشتر رو به جنگ و تباهی پیش می رود، این سوال را از خودم پرسیدم كه واقعاً اگر روزی یک انفجار هسته ای همانند وقایع بازی Fallout رخ دهد، چطور باید از آن جان سالم به در ببریم و مثل این بازی در خرابه ها قدم بزنیم؟ سفری داریم به Wasteland... تصور كنید همین الان بمب اتمی روی سرتان فرود آمد، ولی به طور اعجاب انگیزی زنده ماندید. سری Fallout همیشه نگاهی خوفناك در كنار طنزی تاریك به دنیا دارد. دنیایی كه در هیچ زمینه ای به درستی پیش نرفته است. آیا واقعاً دنیا پس از یك فاجعه مثل Fallout می تواند هنوز هم قابل زندگی باشد؟

آیا انسان ها می توانند دوباره در كنار هم زندگی كنند و حتی به هم اعتماد كنند؟ دكتر کرتیس میاموتو (Curtis Miamoto) که یكی از محققین علوم و ارتعاشات هسته ای در شهر فیلادلفیا است، می گوید: "ممكن است پس از چنین حادثه ای بسیاری از ایزوتوپ ها از بین بروند و نیمه عمر آن ها به پایان برسد. پس ممكن است دنیا امن باشد." تشعشعات هسته ای طبق زمان بندی بازی Fallout خیلی درست از محیط حذف شده اند و به همین دلیل نفس كشیدن در خارج از دریچه های بازی ممكن است. دكتر میاموتو می گوید: "مردم هر روز در معرض تشعشعات هسته ای هستند، خصوصاً وقتی بیرون می روند. اگر شما در منطقه ای كه راكتورهای هسته ای دارد، زندگی كنید، پس از مدتی ایمنی بدن شما بالاتر می رود و حتی ممكن است که این موضوع از والدین به فرزندان هم منتقل شود."

در حالیكه آب آشامیدنی یكی از بزرگترین مشكلات سری بازی های Fallout (به خصوص نسخه سوم) است، میاموتو اشاره می كند كه اتفاقاً این موضوع به آن اندازه هم بزرگ نیست. او می گوید: "فكر نمی كنم هیچ آلوده كننده ای اینقدر رسوب پایدار داشته باشد. آب ها پاك هستند، ولی با نزدیك شدن به منطقه اصلی رادیو اكتیویته، كمی نا امن می شوند." اگر چه بیشتر مكان های Fallout امن هستند و شما می توانید بدون قرار گرفتن در معرض رادیو اكتیو از آن ها عبور كنید، ولی بعضی مناطق بازی امن نیستند و خیلی سریع رادیو اكتیو وارد خون شما می شود. این مكان ها معمولاً جاهایی هستند كه به طور مستقیم در معرض رادیو اكتیو بوده اند و هنوز اورانیوم و پلوتونیوم زیادی در آن ها باقی مانده است.

این موضوع در واقعیت هم همینطور است و تنها راه نجات از چنین مكانی لباس های مخصوص و یا فاصله پیدا كردن از آنجا است. دكتر میاموتو اشاره می كند كه زمان مسئله خیلی مهمی است. هر ثانیه ای كه بیشتر در این محیط ها باشید، به مراتب صدمه بیشتری نسبت به آن زمان می بینید. اثرات این موضوع خیلی وحشتناك هستند. میاموتو می گوید: "حساس ترین بخش بدن شما نسبت به رادیو اكتیو، سلول های مغز استخوان است. حتی اگر شما در معرض كمی از رادیو اكتیو بوده باشید، باز هم احتمال مرگ خیلی بالا است، مگر این كه استخوان های خود را پیوند بزنید و با این حالت دو هفته بیشتر زنده بمانید. اگر درصد رادیو اكتیو بیشتر باشد، اسهال و استفراغ زیادی خواهید داشت. شاید بتوان صدمات را از بین برد، ولی هیچ گاه نمی شود از مرگ توسط آلوده شدن سلول های مغز استخوان فرار كرد."

نجات یافتن به فاصله شما از محل انفجار بمب وابسته است. میاموتو می گوید: "ممكن است چیزهای دیگری هم وجود داشته باشند (برای مثال، گیاهان) كه باعث باقی ماندن تشعشعات هسته ای شوند. اگر فاصله شما با انفجار بمب هسته ای كم باشد، صد درصد خواهید مرد، ولی اگر از مركز حادثه دورتر باشید، ممكن است پس از فرو نشستن تششعات هسته ای (این عبارت به Fallout معروف است) دوباره جامعه ای تشكیل شود و دوباره زندگی جاری شود." البته تششعات هسته ای یكی از تهدیدهای شما در Fallout است، اما در مورد هیولاها چطور؟ آیا چنین چیزی ممكن است؟

دكتر کارن سرولو (Karen Cerulo) جامعه شناس دانشگاه Rutgers می گوید: "وقتی چنین حادثه هایی اتفاق می افتند، مردم سعی می كنند که رفتارهای خود را خیلی متمركز كنند، پس اگر كل دولت از بین برود، آن ها در اولین قدم سعی می كنند یك سازمان تشكیل دهند و یك جامعه را دوباره بازسازی كنند. نتیجه، تعداد زیادی از انجمن های مختلف است كه هر كدام سعی می كنند راه بقایی برای خود پیدا كنند. اولین هدف، گسترش پیدا كردن در محیط های خارجی است. آن ها می خواهند منابع خود را افزایش دهند و بعضی اوقات این موضوع در قالب یك رقابت شكل می گیرد و شاید هم با هم تركیب شوند و نكات قوت و ضعف خود را ادغام كنند، ولی موضوع دیگر، استفاده از خشونت است كه امروزه ما بیشتر چنین موضوعی را می بینیم. این موضوع برای یك بازی دلیل خوبی برای وارد شدن در یك جنگ است، ولی حتی در جنگ، همكاری و ادغام همیشه بر مبارزه و رقابت چیره بوده است."

اما معامله در دنیای Fallout چطور بود؟ در این بازی بیشتر معاملات با واحد پولی در بطری انجام می شد. سرولو می گوید: "این برای حكومت خیلی مهم است كه واحد پولی طبق چه استانداردی پیش می رود. به این موضوع توجه كنید كه پول امروزی هم چیزی بی ارزش از كاغذ است، ولی تفاوقی كه سر پول بودن آن شده، ارزشمند است." با این تفاسیر دنیای Fallout شبیه سازی از آخرالزمان است و واقعاً با این بازی می توانید تمرین چگونه زنده ماندن پس از یك انفجار هسته ای را بكنید.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 0
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 19
  • آی پی امروز : 41
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 243
  • باردید دیروز : 33
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 530
  • بازدید ماه : 1,162
  • بازدید سال : 6,913
  • بازدید کلی : 140,106