loading...
مرکز گیمرهای حرفه ای
زبل بازدید : 136 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
امبی ها از زمان های خیلی دور در بازیهای رایانه ای وجود داشته اند .
هنوز هم بسیاری از بازیسازان از آنها در بازیهای خود استفاده می کنند و بسیاری از بازیکننده ها این بازی ها را تهیه می کنند ، دلیل این همه محبوبیت چیست؟

به طور مثال در یکی از مرحله های بازی Dead Island بیش از 500 زامبی برای کشتن وجود دارد .بازیهای دیگر هم به همین مقدار یا کمتر زامبی دارند مثل Left 4 Deads ، Dead Risings ، Resident Evils و..
از نکات جالب این است که این زامبی ها تغییرات خیلی کمی در طول این سال ها داشته اند و تقریبا همه به یک صورت ساخته شدند ، زامبی های سریع و زامبی های کند، همه با یک چهره و فیزیک و حالت بدنی ساخته می شوند .
نکته جالب دیگر این است که همیشه هدف گیری بازیکن ها در این نوع بازی ها به سمت سر زامبی ها هست و تعداد شلیک به سر در بازی های زامبی خیلی بیشتر از بازی های تیر اندازی اول شخص است !
اما با این حال باز هم بازی های زامبی به عنوان یک بازی محبوب شناخته می شوند . دلیل این امر چیست ؟

1.بازی های زامبی بسیار پول ساز هستند :
پتانسیل فروش این نوع بازی ها نسبت به بازیهای دیگر بالاتر است . فروش در بازیهای رایانه ای به عنوان عاملی برای موفقیت در قسمت های بعدی بسیار مهم است ،در نتیجه زامبی ها به عنوان یک کالای تثبیت شده در فروش شناخته می شوند.
در دهه گذشته هر سال شاهد ورود یک نوع بازی زامبی بوده ایم و هیچ گونه کاستی در این زمینه وجود نداشته است .حتی در بازیهای بزرگ با فروش خیره کننده نیز بایساز ها دست از سر این زامبی ها برنداشته اند به طوری که در بازیهایی مثل Call of Duty: World at War یا Red Dead Redemption نیز ما شاهد حضور زامبی ها بوده ایم .
در حقیقت این گویا به عنوان یک استاندارد تثبیت شده است که حضور زامبی های می تواند کمک بسیاری در فروش بازیهای داشته باشد و همچنین نیاز به داستان خیلی خوب و یا گیم پلی عالی در این زمینه هم نیستیم و فقط کشتن این موجودات گویا مهم است .

2.بازیکن ها این بازی های را می خرند
در این نوع بازیهای شما به عنوان یک انسان زنده ماموریت دارید با نجات جان خود،ن جات بازمانده ها و نابودی زامبی ها ، بشریت را نجات دهید.
اجازه بدهید لیستی از بازیهای معروف زامبی را بازگو کنم :
Left 4 Dead به عنوان یکFPS و همچین یک بازی بر مبنای همکاری 4 نفره به همراه گیم پلی و مکانیزمی که بازیکن ها مجبور می کرد با هم همکاری داشته باشند و به یکدیگر کمک کنند .
Dead Rising به همراه افزایش تعداد زامبی ها و همچنین ماموریت شما برای کشف نجات یافته ها و کمک به همونوعانتان و همچنین به چالش کشیدن شما در خلق سلاح های جدید به همراه حس شوخ طبعی.
بخش (ماد ) های زامبی در سری بازیهای Call of Duty ساخته شده توسط Treyarch به عنوان ارائه دهنده طراوت در بخش های co-op یا حتی چند نفره آنلاین جهت تلاش برای زنده ماندن در شرایط بسیار سخت مورد توجه است.
حتی بازی Plants vs. Zombies به عنوان نشان دادن اهمیت مواضع دفاعی در مقابل حمله گسترده زامبی ها نیز مورد توجه است .
سری بازیهای Resident Evil به منظور نجات جان انسان ها و و بشریت از حمله و همه گیر شدن زامبی ها برای بیش از یک از 1.5 دهه با ما همراه بوده است.
حتی در سری بازی Half-Life 2 نیز زامبی هایی وجود داشته اند که برای نجات جان خود باید با انها مبارزه می کردید.
در این بازیها زامبی ها به عنوان یک دشمن فرعی و بی خاصیت شناخته نشده اند بلکه حتی در بعضی از این بازی ها زامبی های بصورت خلاقانه و نوآورانه به صورت دشمن اصلی معرفی می شوند با قابلیت هایی عجیب مثل موتور سواری ! سرعت دوندگی بیش از سریع ترین دونده های 100 متر ! یا حتی توانایی حمل و ساخت سلاح های بیولوژیکی !
در این صورت تا زمانی که بازیکن ها با این نوع بازیهای علاقه نشان بدهند بازیساز ها نیز به خود زحمت نداده و تعداد بیشماری زامبی را در بازی های خود قرار می دهند !

3. زامبی ها دشمنان ایده عالی هستند !
ساخت دشمنان باهوش و واقعی بسیار سخت است و تقلید از رفتار های انسان در مواجه با خطر ها در بازی ها بسیار مشکل است و نیازمند یک برنامه نویسی بسیار سخت و طاقت فرسا در زمینه هوش مصنوعی در بازی ها رایانه ای است . حالا اگر دشمنان شما بسیار جان سخت ولی خیلی خیلی احمق باشند چه می شود ؟
کینه زامبی های از انسان های زنده گویا هیچ وقت پایان ندارد !(سوال مهم اینجاست که اگر همه موجودات زنده توسط زامبی ها خورده شوند چه چیزی برای خوردن باقی می ماند؟ آیا انها خود به خود منقرض می شوند و یا گرسنگی در آنها تاثیری نخواهد داشت. )
نگاهی به رفتار های این زامبی ها بکنید :
حالت هایی شبیه سکسکه ! مشکل در راه رفتن ! مشکل در استفاده از وسایل محیطی مثل نردبان. جمع شدن در یک نقطه به صورت دسته جمعی ! مشکل داشتن در باز کردن درب خانه ها.
همه این ها را به عنوان حالت های زامبی ها شناخته می شوند . این موارد باعث می شود که بازیساز دیگر نیازی به نوشتن هوش مصنوعی در بازیهای خود نکند چرا که اصولا زامبیهای با هوش نیستند و انجام رفتار های عجیب و غریب زامبی ها در یک بازی آنچنان به چشم نمی آید و شاید هم به عنوان نکته مثبت در نظر گرفته شود.
به دلیل پیشرفت کم در زمینه هوش مصنوعی در بازیها، زامبی ها به عنوان دشمن اصلی خیلی مورد توجه بازیکن ها نیز هستند و مثلا شلیک کردن دقیق به سر و یا صورت یک زامبی که لنگ لنگان ولی با سرعت به طرف شما می آید می تواند برای شما چالش بر انگیز باشد .حتی خشونت در این بازیهای نیز بسیار شیرین تر از سایر بازیهای هست و تکه تکه کردن زامبیهای با ابزار های دست ساز خودتان گویا لذت دوچندانی دارد.

4. تاریخچه زامبی ها
برای چندین دهه است نویسنگان از سوژه هایی مثل ادم خواری یا بیماری های عفونی و یا ارواح و مرده های سرگردان در داستان های خود استفاده می کنند.
در این نوع داستان ها ترس از بیگانگان خودی ، ترس از دست دادن نزدیکان ، ترس خیانت افراد نزدیک به شما ، ترس از مواجهه شدن با مرگ و میر ، ترس از کاوش ها و آزمایشات عجیب و غیره همواره به خواننده منتقل می شود .در این بین آخر الزمان زامبی از محبوبیت بالایی بر خوردار است . بازیساز ها نیز به این نکته ها پی برده اند و در بازیهای آبکی خود نیز از این موارد و نکته ها استفاده کرده اند .نکته جالب تنوع جغرافیایی و زمانی در این بازیهای است.
فروشگاه های زنجیره ای ، جزایر زیبای گرمسیری ؛ شهر های معروف مثل لاس وگاس ، قاره پهناور آفریقا ،و یا زمان هایی مثل جنگ جهانی دوم یا دوران غرب وحشی و هر موردی که برای بازیکن تازگی داشته باشد در بازی ها استفاده شده است .
گویا کم کم باید به حضور زامبی ها در بازیهایی با سبک فضایی ،ریسینگ یا ماجراجویی نیز عادت کنیم !حتی ممکن است وارد دنیای لگو ها هم شوند .
صنعت تلویزیون و سینما نیز گویا می خواهد در این زمینه از صنعت بازی های ویدئویی عقب نماند و هر سال شاهد حضور فیلم های بعضا بی کیفیت در مورد زامبی ها هستیم ( بعضی از این فیلم ها نیز از روی بازی های زامبی مطرح ساخته می شوند که هم به فیلم صدمه می زنند و هم به بازی. )البته استثناهایی نیز وجو د دارد مثل مینی سریال The Walking Dead که می تواند نوید بخش یک داستان خوب در این زمینه باشد .
با این حال سوال این است که با توجه به این همه بازی های زامبی که تعداد خیلی کمی از آنها خوب از کار در می آیند، چرا دوباره بعضی از شرکت ها پول و زمان خود را صرف اختراع دوباره چرخ می کنند و به پیشرفت همین بازیهای موجود کمک نمی کنند؟
بازی های قدیمی زامبی کم کم در حال از دست دادن ویژگی های خود و تبدیل شدن به یک بازی معمولی درجه سوم هستند .در حالی که هر سال شاهد حضور یک بازیی زامبی جدید ولی بدون کیفیت هستیم .
این مقاله بر گرفته از نوشته ای با همین نام از سایت gameinformer است .

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 0
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 19
  • آی پی امروز : 30
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 124
  • باردید دیروز : 33
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 411
  • بازدید ماه : 1,043
  • بازدید سال : 6,794
  • بازدید کلی : 139,987