loading...
مرکز گیمرهای حرفه ای
زبل بازدید : 244 سه شنبه 23 خرداد 1391 نظرات (0)


سری موفق Need for Speed یا به اختصار NFS یکی از پیشگامان بازیهای اتوموبیل رانی است که با فراز و نشیب های زیادی از ابتدا همراه بوده است.

بلک گیمز — بیشتر ما با NFS خاطرات فراوان داریم و به عبارتی با آن بزرگ شده ایم.NFS از ابتدای عرضه در سال 1994 نشان داد که پتانسیلی بسیار قوی را برای موفقیت دارد.بازی که در ابتدا به منظور عرضه برای 3DO در سال 1994 درنظر گرفته شده بود و پس از موفقیت چشم گیر، در سال 1995 برای PC (تحت DOS) و سپس در سال 1996 برای کنسولهای PS1 و Saturn نیز عرضه شد.پس از آن و در سال 1997، Need for Speed II برای PC و PS1 عرضه شد که در آن سالها در نوع خود بی نظیر بود و شامل خودروهای سوپر اسپرت و کانسپت های بکر آن زمان میشد.این نسخه همچنین شامل نوع های جدید مسابقه نسبت به قبل نیز بود.در سال 1998، NFS III: Hot Pursuit برای PC و PS 1 عرضه شد که برای اولین بار میتوانستید به جای پلیس نیز بازی کنید و به عبارتی پلیس نیز به بازی اضافه شده بود.اما نقطه موفقیت NFS با عرضه NFS: High Stakes در 1999 و بر روی PC و PS1 آغاز شد که در ادامه به بررسی اجمالی بازیهای عرضه شده از این بازی به بعد میپردازیم.

NFS: High Stakes (1999)i

سازنده: EA Canada

پلتفرم: PC، PS1

بیشتر ما که با PS1 آشنا شدیم NFS را با این بازی به خاطر می آوریم.بازی که در آن سالها بهترین در سبک اتوموبیل رانی محسوب میشد و با خودروهای کاملاً جدید و منحصر به فرد، منوهای زیبا و صحنه انتخاب ماشین بی نظیرش بسیاری را در سراسر جهان شیفته خود کرده بود.همچنین برای اولین بار career mode به بازی اضافه شده بود و علاوه بر اینها چندین نوع متنوع از مسابقه نیز نسبت به نسخه قبلی در career در آن وجود داشت.نسخه PS1 بازی بسیار بهتر از نسخه PC بود.مخصوصاً از نظر تعداد و نوع ماشین.اگر خاطرتان باشد بسیاری از ماشین های این بازی برای PC بعداً و از طریق دانلود (که در آن سالها تقریباً در ایران غیر ممکن بود) به آن اضافه شدند.درحالی که در نسخه PS1 به طور پیش فرض در خود بازی و حتی مدل جدیدترشان موجود بود.سورس کدهای این بازی در ایران خیلی دستکاری شد.اضافه شدن دوو اسپیرو یا پژو 405 به این بازی رو برای نسخه PC یادتان هست؟ البته خیلی هاشون هم همان ماشین های دانلودی یا به اصطلاح امروزی DLC بودند.High Stakes را میتوان سکوی پرتاب NFS نامید که آن را از رقیبان هم دوره اش سالها پیش انداخت.ادامه ی مقاله در ادامه ی مطلب...

Need for Speed: Porsche Unleashed (2000)i

سازنده: EA Canada، Eden Games

پلتفرم: PC، PS1، GBA

یادم میاد که در آن زمان پورشه تازه از سری مدل های جدید 911 Carrera رونمایی کرده بود و من عاشق پورشه بودم.عرضه این بازی هم که فقط شامل خودروی پورشه بود شاید نه تنها برای من بلکه برای خیلی ها هیجان انگیز بود.با این بازی همکاری پورشه با EA به سطح کاملاً جدیدی رسید و EA لایسنس پورشه را به خود اختصاص داد.بازی دارای یک گیم پلی عالی و همچنین دارای ویدئوهای واقعی از خودروها و تاریخ پورشه بود.بازی در سطح آسان و خودروهای کلاسیک پورشه آغاز میشد و در ادامه و ارتقای ماشینها، بسیار مشکل میشد و حسابی شما را میخکوب بازی میکرد.بعضی وقت ها شما برای یک مرحله و رسیدن سر وقت به نقطه مورد نظر باید چندین مرتبه و هردفعه با زمان های زیاد تلاش میکردید.اما شوق آزاد کردن ماشین های جدید شما را به ادامه کار ترغیب میکرد.با اینکه بازی فقط پورشه داشت ولی گیم پلی خودرو و گرافیک و جزییات خودروها به قدری زیبا بودند که از آن خسته نمیشدید.تجربه این بازی نیز روی PS1 لذت بخش تر بود.

Need for Speed: Hot Pursuit 2 (2002)i

سازنده: EA Black Box

پلتفرم: PC، PS2، Xbox، NGC

Hot Pursuit 2 هم یکی دیگر از بازیهایی بود که در این سری جهش گرافیکی زیادی را تجربه کرده بود.همچنین این بازی اولین NFS بود که توسط استودیوی تازه خریداری شده Black Box ساخته میشد و برای اولین بار ترک های صوتی بازی تحت نام EA Trax در این سری قرار میگرفت.Hot Pursuit 2 دارای ماشین ها جدید و متنوع بود اما گیم پلی آن چندان دلچسب نبود و صدای ماشین ها نیز بسیار غیر طبیعی و بیشتر شبیه صدای موتور سیکلت بود.ادامه بازی پس از مدتی باعث خستگی میشد و به دلیل کم امتیاز دادن و گران بودن خودروها، برای خرید یک خودرو باید بسیار زمان صرف میکردید.جاده ها نیز اصلاً مناسب اتوموبیل رانی نبودند و فکر میکنم که در کشور ایسلند قرار داشتند.مناظری زیبا و دل انگیز که به هیچ وجه مناسب اتوموبیل رانی نیستند.شاید بیش از دو بار در کل جاده ها نمیتوانستید به نهایت سرعت ماشین برسید و همواره در حال پیچیدن های بسیار تند بودید.به طور کل نیز همانند Hot Pursuit تمرکز بازی روی تعقیب و گریز با پلیس بود که البته میتوانستید پلیس نیز باشید اما اصلاً تعریفی نداشت.

Need for Speed: Underground (2003)i

سازنده: EA Black Box

پلتفرم: PC، PS2، Xbox، NGC، NDS

این بازی را با یک کلمه میتوان توصیف کرد: “سنت شکن”.سنت شکنی که بعداً الگوی بسیاری از بازیهای دیگر نیز شد.اگر چه از این بازی به بعد، EA با لایسنس Ferrari خداحافظی و آن را به مایکروسافت واگذار کرد اما این بازی و ماشین هایش به قدری جذاب بودند که اصلاً نیازی به این سوپراتوموبیل ها نبود.تمرکز بازی روی تیونینگ یا همون اسپرت کردن ماشین ها و مسابقات خیابانی بود.میتوانستید ماشین خود را با انواع تجهیزات مثل فلاپ، چراغ های جلو و عقب، اسپویلر، رینگ و توربوشارژر و… تیونینگ کنید.سبک های مسابقه جدیدی مثل drift و drag نیز برای اولین بار به سری اضافه شده بود.وجود ماشین هایی که مخصوص این کارها بودند مثل Toyota Supra و Nissan Skyline GTR یا پژو 206 نیز جذابیت بازی را دوچندان کرده بود.گرافیک Underground نیز در زمان خودش عالی بود.برخلاف بازیهای قبلی، گرافیکUnderground روی PC به طور محسوسی بهتر از کنسولها بود به خصوص در نورپردازی.

Need for Speed: Underground 2 (2004)i

سازنده: EA Black Box

پلتفرم: PC، PS2، Xbox، NGC، GBA، PSP، NDS

نسخه تکمیل شده Underground که ویژگیهایی که در آن وجود نداشت را به نحو احسنت تکمیل کرده بود.برای اولین بار در سری نیز داستانی خطی با حضور یکی از بازیگران تلویزیونی (بروک بُرک) به بازی اضافه شده بود.همچنین گزینه جدیدی به نام رانندگی آزاد یا free-roam هم اولین بار بود که در سری قرار میگرفت که میتوانستید آزادانه در شهر به رانندگی بپردازید و هرجا که خواستید مسابقه اصلی خود را انتخاب کنید یا برای گرفتن امتیاز و پول بیشتر، با ماشین هایی که در شهر درحال گشت و گذار بودند به مسابقه بپردازید.گزینه های تیونینگ زیادی هم نسبت به بازی قبل وجود داشت مثل درهای کشویی (گالوینگ)، بادی کیت های متنوع تر، سیستم صوتی، برچسب و رنگ های بیشمار، تزیین کیلومتر شمار و … به طور کل دیگر کم و کاستی برای تیونینگ نمیشد پیدا کرد.البته همه این گزینه ها در مسابقه کارآیی نداشتند و برخی از آنها فقط برای عکس گرفتن از خودرو برای جلد مجله های بازی بود.نکته مثبت دیگر وجود ماشین های شاسی بلند مثل Cadillac Escalade در بازی بود که متأسفانه در بازیهای دیگر، استفاده از این ماشین ها تکرار نشد.گرافیک بازی نیز جهشی فوق العاده را تجربه کرده بود و طبیعتاً گرافیک نسخه PC از کنسولها بسیار بالاتر بود.

Need for Speed: Most Wanted (2005)i

سازنده: EA Canada

پلتفرم: PC، PS2،Xbox 360، Xbox، NGC، GBA، PSP، NDS

اگر بخواهیم این بازی را نیز با یک کلمه توصیف کنیم باید بگوییم: “شاهکار”.ترکیب ویژگیهای سری Underground، تعقیب و گریز Hot Pursuit و اضافه کردن سبک های جدید دیگر.به همه این ها خودروهای متنوع در هر کلاس و یک داستان خطی جذاب را نیز اضافه کنید.حاصل چه میشود؟ خودتان قضاوت کنید.Most Wanted را میتوان نقطه اوج سری NFS درنظر گرفت.تعقیب و گریزهای نفس گیر با پلیس شما را میخکوب بازی میکرد و گاهی اوقات عرق را بر پیشانیتان مینشاند.البته این بار نمیتوانستید پلیس شوید.پس از اتمام قسمت داستانی نیز، چلنج های مختلفی نیز برای تکمیل در بازی وجود داشت.علاوه بر فرار از تله های پلیس میتوانستید از تله های موجود در بازی ضد پلیس نیز استفاده کنید و به طور کل بازی بی نقص بود.

Need for Speed: Carbon (2006)i

سازنده: EA Blck Box

پلتفرم: PC، PS2، PS3، Xbox 360، Xbox، Wii، NGC، GBA، PSP، NDS

Carbon را میتوان نسخه شب Most Wanted دانست که البته سبک های مسابقه ای جدید نیز به آن اضافه شده بود.مثل رانندگی در دره که تمرکز بازی نیز روی همین قسمت ها بود و اگر در کنار جاده ها دقت نمیکردید، خودروی شما به دره پرتاب میشد و درعین حال نیز باید فاصله نزدیک خود را با حریف حفظ میکردید.داستان بازی نیز ادامه MW بود.همچنین Carbon به خودروهای muscle نیز توجه خاصی کرده بود و تعداد آنها افزایش زیادی داشت تا لذت رانندگی با این خودروها را نیز تجربه کنید.در کل Carbon را میتوان یک بازی متوسط در سری دانست.

Need for Speed: ProStreet (2007)i

سازنده: EA Blck Box

پلتفرم: PC، PS2، PS3، Xbox 360، Wii، PSP، NDS

رفتن EA از خیابان ها به پیست ها به قول خودش قانونی اما یک شکست برای NFS.این بار مسابقات در پیست های بسته انجام میشد و بازی سعی داشت که گیم پلی سری NFS را با جایگزینی مسابقات و رانندگی واقعی تر نسبت به گذشته متحول کند که موفق عمل نکرده بود.طبیعتاً دیگر خبری از free-roam نیز نبود.اگرچه همچنان میتوانستید اتوموبیل خود را تیونینگ کنید اما مسابقات خسته کننده و گیم پلی غیر واقعی نکات مثبت بازی را میپوشاند.

Need for Speed: Undercover (2008)i

سازنده: EA Blck Box

پلتفرم: PC، PS2، PS3، Xbox 360، Wii، PSP، NDS

پس از عرضه ناموفق ProStreet، این بار EA مجدداً تصمیم گرفت به خیابان ها بازگردد اما بازهم به در بسته خورد.Undercover به سبک بازیهای قبلی و استفاده از داستان خطی و یک بازیگر هالیوودی (مگی کیو) بازگشته بود.وجود سبک جدیدی به نام highway battle یکی از نکات جدید اضافه شده به بازی بود.همچنین به حرکات تکنیکی شما در هر جای بازی مثل دور در جا (360) امتیاز داده میشد و free-roam نیز مثل قبل در بازی وجود داشت.اما قسمت داستانی بسیار کوتاه، هوش مصنوعی ضعیف و سادگی بازی، به سادگی هر گیمری را از بازی زده میکرد.مثلاً با انجام چند مسابقه ساده در نقشه، یکی از مسابقات مربوط به داستان آنلاک میشد که از قبلیها نیز ساده تر بود.

Need for Speed: Shift (2009)i

سازنده: Slightly Mad Studios

پلتفرم: PC، PS3، Xbox 360، PSP

Shift یک نسخه بهبود یافته از ProStreet بود که این بار توسط استودیوی دیگری ساخته شده بود.این بار پیست های واقعی نیز در بازی وجود داشت و تنوع ماشین ها نیز بیشتر از قبل شده بود که به سه کلاس مختلف تقسیم میشدند.این بار EA سعی کرده بود که به سمت بازیهای شبیه ساز وارد شود.Shift دارای گیم پلی و رانندگی بهبود یافته نسبت به ProStreet بود.مهمتر از هم اینکه دوربین داخل خودرو، پس از مدت ها به سری بازگشته بود که باز هم نشان از گرایش این بازی به سبک simulation میداد.Shift در نوع خودش یک بازی راضی کننده بود.

Need for Speed: Hot Pursuit (2010)i

سازنده: Criterion Games – DICE

پلتفرم: PC، PS3، Xbox 360، Wii

Hot Pursuit نیز یکی از بازیهای استثنایی سری بود که این بار توسط سازنده سری Burnout یعنی Criterion Games ساخته میشد.همانطور که انتظار میرفت، ترکیب گیم پلی روان و گرافیک زیبای بازی، Hot Pursuit را به یکی از بهترین عناوین این سری تبدیل کرده بود.بازی هم دارای مراحل روز بود و هم شب.بازی برخلاف قبل دارای داستان نبود.در قسمت career بازی میتوانستید از بین مسابقات راننده یا پلیس یکی را انتخاب کنید و سپس در نقشه، به انتخاب مسابقه یا مأموریت مورد نظر خود بپردازید که با تکمیل مسابقات و پیشروی بیشتر روی نقشه، مراحل بیشتری آنلاک میشدند.در انتخاب راننده یا پلیس بودن حین بازی محدودیتی وجود نداشت یعنی اگر دوست داشتید، میتوانستید نقش خود را تغییر دهید و career راننده یا پلیس را انتخاب کنید.تقریباً همه ماشین هایی که برای راننده وجود داشت برای پلیس نیز وجود داشت و هر دو قسمت به یک اندازه جذاب بودند.هر دو نقش هم دارای سلاح مخصوص به خود برای متوقف کردن حریف بودند مثل نوار تیغ دار یا EMP.اگرچه قابلیت تیونینگ در این بازی برای ماشین ها حذف شده بود اما تنوع و نوع ماشین ها، جای خالی این قسمت را به راحتی پر میکرد.ماشین هایی مثل Lamborghini Reventon یا Porsche 918 Spyder که البته با دانلود DLC های مختلفی که برای بازی عرضه شد این تنوع بیشتر نیز میشد مثل Lamborghini Sesto Elemento.این بازی یک عنوان موفق برای NFS بود.

Shift 2: Unleashed (2011)i

سازنده: Slightly Mad Studios

پلتفرم: PC، PS3، Xbox 360

دنباله ی Shift و قدم بلندی دیگر برای EA برای وارد شدن و رقابت در سبک شبیه ساز (simulator).این بازی دارای قسمت career طولانی تر، سیستم امتیاز دهی بهتر، پیست های بسیار متنوع و در مکان های مختلف دنیا در مقایسه با قبل و دیگر بهبودهاست.همچنین قسمت شب نیز نسبت به بازی قبل به آن اضافه شده است.Shift 2 دارای بیشترین تعداد ماشین در سری NFS است که نشان از تلاش بی سابقه EA در راضی نگه داشتن طرفداران NFS و این سبک از مسابقات و شاید هم قصد تلنگر به بازیهایی مثل Gran Turismo را دارد.Shift 2 یکی از باکیفیت ترین بازیهای اتوموبیل رانی است که از هیچ کوششی برای بهبود گیم پلی و دیگر ویژگیها فروگذار نکرده است.

Need for Speed: The Run (2011)i

سازنده: EA Black Box

پلتفرم: PC، PS3، Xbox 360

بازگشت دوباره Black Box به NFS اما ناموفق.درباره The Run در نقد و تحلیل مفصل توضیح دادیم.اگرچه سازنده بازی آن را تلاشی برای بازگشت سری به ویژگیهای قبلی میدانست ولی هیچ شباهتی با عناوین خیابانی قبلی نمیشد در آن پیدا کرد.استفاده از موتور Frostbite 2 برای این بازی که در ساخت Battlefield 3 نیز استفاده شده بود، گرافیک و جلوه های زیبایی به آن داده اما خیلی از ویژگیهای بازیهای قبلی را نیز فدا کرده است.قسمت داستانی کوتاه و ضعیف علی رقم انتخاب نقشه ای بزرگ، حذف غیر منتظره free-roam، سیستم آنلاک کردن درد سر ساز برای ماشین ها تنها قسمتی از ضعف های بازی است.به طور کل بازی حرفی برای گفتن نداشت.

آینده

در دوسال گذشته EA سعی کرده تا همه گزینه های روی میز خود را برای NFS امتحان کند تا از میان سازندگان و سبک بازی، بهترین را انتخاب کند.این شرکت با فاصله گرفتن از سنت قبلی یعنی سیکل یک ساله هر استودیو برای ساخت بازی فاصله گرفته تا با دادن زمان بیشتر به استودیوهای مختلف سازنده، بازیهای بهتری را برای سری NFS ارائه کند و همچنین طرفداران NFS را از مسابقات خیابانی گرفته تا درون پیست راضی نگه دارد.با این وجود آینده ای درخشان برای Need for Speed انتظار میرود که هنوز قضاوت در مورد خوب یا بد بودن عناوینی که در سالهای آینده ارائه خواهد داد زود است اما من بسیار نسبت به این موضوع خوش بین هستم. — بلک گیمز

دوستان عزیز اگر فکر میکنید که مطلبی ناگفته مانده یا نظری برای هر یک از بازیهای NFS یا به طور کل سری NFS دارید خوشحال میشم که در بخش نظرات مطرح کنید.




مرجع بازی های رایانه ای BIG STAR
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 0
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 19
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 73
  • باردید دیروز : 33
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 360
  • بازدید ماه : 992
  • بازدید سال : 6,743
  • بازدید کلی : 139,936